Skip to main content

'Single Standard': Keadilan Tak Mengira Darjat

"Manusia kini lebih banyak termenung daripada merenung."


Kata Ustaz Zahazan, dalam bukunya 'Himpunan Kisah Benar Tapi Pelik: Mendidik Ummah di Taman Kisah'. Daripada kitab-kitab sejarah yang muktabar, malah di dalam al-Qur'an yang kita baca sehari-hari pun, ada banyak ayat, peristiwa serta kisah yang bukan saja boleh memberikan rasa kekaguman dan keinsafan kepada insan yang membaca, tetapi juga menuntut kita supaya berfikir dan melihat dengan teliti (dengan kata lain, mengkaji) peristiwa-peristiwa ini untuk kita ambil iktibar dan pengajaran daripadanya. Namun, pada masa kini manusia tidak tertarik malah bersikap acuh tak acuh terhadap 'kisah-kisah teladan' ini walhal itulah yang terbaik untuk dijadikan pedoman dalam kehidupan.

Daripada 38 kisah yang dimuatkan dalam buku setebal kira-kira 200 muka surat ini, ada satu kisah yang menarik perhatian sebab sangat relevan dengan situasi semasa. Tak seperti kebanyakan kisah lain yang ada menceritakan peristiwa luar biasa (seperti mukjizat nabi ataupun karamah wali), kisah ini boleh dikatakan paling 'biasa' berbanding kisah-kisah 'pelik' dalam buku ni.

'Hakim yang Celik Hati'

Syuraih bin al-Haris merupakan seorang lelaki berketurunan Yaman daripada kabilah al-Kindah. Syuraih r.a. ni sebenarnya tak dikenali sangat pun dalam kalangan penduduk Madinah, hinggalah pada suatu hari terjadinya satu peristiwa atau perselisihan antara Umar al-Khattab r.a., khalifah ar-Rasyidin yang kedua dengan satu orang awam. Khalifah Umar r.a. telah membeli seekor kuda, namun tak lama selepas kuda itu dibayar dan ditunggang tak jauh dari tempat itu, kuda tersebut tiba-tiba menjadi tempang lalu tak mampu meneruskan perjalanan. 

Oleh itu, Umar r.a. pun membawa kuda itu kembali bertemu semula dengan si penjual. Umar menyatakan hasratnya untuk mengembalikan kuda tersebut kerana kecacatannya. Namun begitu, si penjual tidak mahu menerimanya kerana menurutnya, kuda itu tadi dijual dalam keadaan baik. Jadi Umar r.a. dan si penjual pun memutuskan untuk mencari seseorang yang boleh merungkaikan permasalahan tersebut, tak lain tak bukan, Syuraih bin al-Haris.

Apabila Umar r.a. bersama si penjual kuda bertemu dengan Syuraih dan menceritakan tentang hal tersebut, Syuraih berkata,

"Amirul Mukminin tidak berhak memulangkan kuda dalam keadaan tempang. Tuan mengambilnya dalam keadaan baik, maka seharusnya dikembalikan dalam keadaan baik seperti mana keadanya ketika tuan membelinya."

Agak-agaknya apakah reaksi Umar r.a. selepas mendengar penjelasan Syuraih yang penuh yakin itu?

Menjadi Hakim di Kufah

Kata Umar:

"Kalimat yang singkat, dan hukum yang adil. Berangkatlah kamu ke Kufah, kerana aku mengangkatmu menjadi qadhi (hakim) di sana."

Sejak kejadian tersebut, Syuraih r.a. menjadi masyhur dan mula dikenali ramai kerana kebijaksaannya menyelesaikan perselisihan itu seterusnya dilantik oleh Umar r.a. sendiri untuk menjadi hakim di Kufah.

(You know someone is so good at doing their jobs when they hold the position for such a long time) Syuraih telah memegang jawatan hakim tersebut selama 60 tahun, daripada zaman Khalifah Umar r.a., kemudian zaman khalifah-khalifah seterusnya, hinggalah zaman Bani Umayyah, di mana Mu'awiyah r.a. mengekalkan pelantikan Syuraih r.a. sebagai hakim tertinggi mahkamah.

Malaysia 2021: Ketua Polis yang Tegas Memerangi Rasuah

Masih ada lagikah khalifah seperti Umar r.a.? Sudahlah pengadilan tak berpihak kepada dirinya, dilantik pula orang yang mengadili permasalahan tersebut menjadi hakim di salah sebuah wilayah besar di bawah pemerintahan Islam. Kisah ini sebenarnya sedikit sebanyak mengingatkan diri ini kepada Tan Sri Abdul Hamid Bador, bekas Ketua Polis Negara yang baru saja menyerahkan jawatan yang disandangnya selama dua tahun itu kira-kira sebulan yang lalu. 

Sepanjang perkhidmatan beliau, Tan Sri Abdul Hamid dikenali sebagai 'Ketua Polis Negara yang lantang bersuara menegur warga Polis Diraja Malaysia (PDRM)'. Sepanjang perkhidmatannya, beliau banyak mendedahkan kes-kes dalam kalangan anggota dan pegawai yang terlibat dalam masalah integriti (dengan kata lain, rasuah), salah guna kuasa, salah laku, serta kes-kes jenayah lain. Namun begitu, amat malang sekali  pencapaian atau kelantangan tersebut tidaklah disenangi semua pihak; beliau sendiri sering mendapat kritikan dan kecaman daripada pelbagai pihak termasuk warga PDRM sendiri dan ahli politik yang berasa tergugat dengan pendedahan-pendedahan tersebut dan menganggap tindakannya itu sebagai 'membuka pekung di dada'. Ironinya, bukankah memang tugas kita sebagai manusia, apatah lagi pihak yang berkuasa, untuk sentiasa mengutamakan keadilan? Amat mengecewakan apabila ada dalam kalangan pihak itu sendiri yang rasa tidak senang dengan perkara sedemikian sedangkan pada zaman Khulafa ar-Rasyidin, pemimpin yang adil itulah yang dicari-cari.

Kebenaran Diutamakan

Berbalik kepada kisah Syuraih al-Haris, terdapat satu lagi peristiwa yang memperlihatkan sifat adilnya. Kali ini, peristiwa tersebut melibatkan khalifah Islam yang keempat iaitu Ali Abu Talib r.a. yang telah mendakwa seorang Yahudi mengambil bajunya yang tercicir. Semasa mengadili kes tersebut, Syuraih menjelaskan bahawa dalam pengadilan Islam, sudah ditetapkan bahawa setiap pendakwa harus mengemukakan dua orang saksi. Ali r.a. pun menerangkan bahawa pembantunya Qanbar dan anaknya al-Hasan ada bersamanya sebagai saksi.

Syuraih membalas, "Maaf Amirul Mukminin, Islam tidak membenarkan anak sebagai saksi!"

Umum mengetahui bahawa putera-putera Saidina Ali r.a. iaitu Hasan dan Husin merupakan pemuda yang telah dinobatkan sebaga ketua pemuda ahli syurga. Namun, umum juga maklum bahawa hukum yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. serta Nabi-Nya merupakan sesuatu yang bukanlah boleh diubah sesuka hati. Bagi Syuraih r.a., setinggi manapun kedudukan mereka di sisi Allah, pentadbiran di dunia mestilah selari dengan kaedah-kaedah yang telah digariskan, walaupun kedudukan tersebut disepakati oleh seluruh umat Islam.

"Subhanallah!" Kata Saidina Ali r.a. apabila mendengar jawapan Syuraih yang ringkas namun penuh makna. Beliau akur dengan keputusan Hakim Syuraih kerana bagi Ali r.a., keputusan hakim perlu dihormati apatah lagi keputusan yang berasas. Telah ditetapkan bahawa penyaksian dalam Islam tidak boleh disokong oleh kaum keluarga untuk memastikan pihak yang mengadili dan menghakimi perselisihan tersebut tidak berat sebelah.

Nota: Namun begitu, setelah mendapat kata putus daripada Syuraih r.a., orang Yahudi yang didakwa itu akhirnya mengakui bahawa baju besi yang menjadi punca perselisihan itu sememangnya baju milik Ali yang tercicir. Beliau lantas memeluk Islam di hadapan khalayak ramai selepas menyaksikan sendiri keadilan Islam secara peribadi - bahawa tiada sesiapa yang akan teraniaya di bawah pemerintahan Islam.

SOP: Antara Dua Darjat

Kebelakangan ini, ramai dalam kalangan rakyat marhaen di Malaysia yang menzahirkan rasa kesal dan kecewa dengan golongan 'kayangan' (menteri, golongan kenamaan, selebriti tanah air) yang cuba untuk mendapatkan pelepasan daripada SOP yang telah pun digariskan oleh pihak kerajaan. Malah, apabila individu daripada golongan tersebut didapati bersalah dan dibawa ke muka pengadilan, hukuman yang dijatuhkan pula ada kalanya tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan oleh individu atau golongan tersebut. 

Daripada kisah Syuraih bin al-Haris, dapat disimpulkan bahawa Islam merupakan agama yang mengutamakan keadilan dan kesejahteraan sejagat. Pada akhir kisah Syuraih r.a., Ustaz Zahazan juga menyimpulkan bahawa 'Islam bersifat menjaga hak semua golongan tanpa mengira pangkat, kedudukan, harta, bangsa dan warna kulit', dan inilah keistimewaan keadilan yang digeruni oleh musuh Islam, kerana sebarang penganiayaan akan membawa kepada hukuman dan tiada pihak yang akan terlepas daripada tindakan undang-undang.

Isu 'double standard' dalam pelaksanaan pematuhan SOP bukan sahaja menjadi keluhan rakyat biasa, malah turut menerima kritikan daripada golongan barisan hadapan (khususnya pegawai perubatan) yang sudah terlalu lama bertarung nyawa dalam membanteras wabak Covid-19. Semua pihak, rakyat serta pemimpin seharusnya berganding bahu dalam usaha memerangi wabak ini. Sebagai umat Islam, kita sendiri diajar untuk mengutamakan kebenaran dan daripada kisah Syuraih r.a., dapat dilihat bahawa kebenaran itu dituntut walaupun di hadapan seorang ketua negara; tiada pihak yang berhak mendapat pelepasan atau pengecualian. Kata Ustaz Zahazan lagi, 'Andainya konsep ini disuburkan dan dipraktikkan dengan betul, nescaya tiada pimpinan negara yang berani untuk melakukan penyelewengan'. 

Sedangkan khalifah dan ketua pemuda ahli syurga pun tidak terlepas daripada penguatkuasaan undang-undang, siapalah kita untuk diberi 'pengecualian' dalam menegakkan keadilan.


Wallahu a'lam.


Semoga kisah ini sedikit sebanyak dapat memberi manfaat dan menjadi teladan buat kita, dan semoga kita sentiasa dalam perlindungan Allah s.w.t. terutamanya di saat-saat genting ini.


Fi amanillah.




Terengganu, Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

Arkeologi?: Satu Perjalanan

Kira-kira lapan bulan yang lepas aku ada tulis satu ' post ' tentang subjek arkeologi, atau secara spesifiknya, aku cuba nak kongsi sikit (berdasarkan pengalaman yang tak berapa nak ada ni) apa yang ada dalam bidang arkeologi ni. Tanpa aku sangka, susulan post aku yang tak seberapa tu, aku mula dapat beberapa soalan dekat ruangan 'comments' dekat post tu pasal bidang yang aku tengah belajar ni. Mungkin selepas aku dah terangkan serba sedikit apa yang ada dalam bidang arkeologi ni, ada segelintir pembaca blog aku ni yang berminat nak menjadi ahli arkeologi. Alhamdulillah, rasa bangga pun ada, rasa terharu pun ada... TAPI Saudara sekalian, aku bukanlah orang yang sudah pun bekerja dalam bidang ni, apatah lagi orang yang berpengalaman dalam bidang arkeologi ni. Maka coretan kali ni ialah coretan secara rendah dirinya sebagai seorang hamba yang baru saja berjinak-jinak dalam bidang ni selama 15 bulan... (bukan 15 tahun ya!) Kepada sesiapa yang dah pun ba

Arkeologi?

“Archaeology is about everything.” – Mark Roberts, 11.06.2018 Memandangkan tak ramai orang buat course ni (setahu aku), mungkin orang tertanya-tanya apa yang ada dalam archaeology degree ni sebenarnya.  Bila lecturer aku cakap ‘everything’, memang dia maksudkan  everything .  Maaf kalau agak bias sebab besar kemungkinan aku akan kongsi daripada perspektif seorang pelajar UCL, instead of pelajar arkeologi secara amnya huehue Arkeologi ni, nak dipendekkan cerita, nak kaji cara hidup orang zaman dulu. Tapi, cara nak mengkaji tu sangatlah luas, therefore this subject is very, very interdisciplinary.   Hmm jadi, arkeologi ni, pasal apa sebenarnya?  1.        It is about history , politics , and economics Kalau nak faham orang, kita kena cuba letak diri kita kat tempat orang tu kan? Macam itulah arkeologi. Kalau nak tahu macam mana dan kenapa certain things happened in the past , kita kena tahu sejarah orang zaman dahulu, terutama sekali sebab k

"All is Well!"

"Orang kata, big challenges are for people with big heart " This post is going to be filled with loads of quotes, and the one I just begin my post with is one of the first quotes that comes to my mind when I feel like ' everyday is a tough day at this point '. And recently it has been a quote I am reminded of the most. This academic term has been the toughest time I have ever had in my university years so far. Moments of freaking out, worrying and stressing out while trying to sort things out were COUNTLESS. But anyway, that's life (okay while writing this phrase I literally sing the Frank Sinatra song 😂 so for the fun of it, let's just put that bit here hahaha). That's life (that's life) I tell ya, I can't deny it I thought of quitting, baby But my heart just ain't gonna buy it And if I didn't think it was worth one single try I'd jump right on a big bird and then I'd fly *SIDETRACKED* (I am sorry for an early

Letting God

No incident in life is an accident. When my best friend first gave me the book 'The Art of Letting God' by Ustaz Mizi Wahid, I somehow had the gut that it will become something I really need in the not so distant future. Only a week after that I came to realise why Allah sent me the gift through her. Being a scholar of this one particular organisation (if you know, you know) for more than three years now, I have always been convinced (by my own self if not other people) that we will be guaranteed with a job by the time we graduate from universities. Not to say that I've been working less harder than I'm supposed to all this while, but I cannot deny that part of me has always been having this assurance that the beginning of my career is kinda sorted out by the time I got my degree scroll in a few years time. But...the reality turns out to be taking a whole different path; life seems to be harsher than what we initially thought. Little did I realise I was a bit dis

Oh My English!

"Are you born in Britain?" my Romanian teacher once asked me. "Is English your first language?" asked my British friend, Alex, a friend I made from my summer school. "Did you go to any English tuition class?" asked Ong, my internship colleague. Disclaimer:  do not put a high expectation on me! I can assure you that my English is not that good... well, the fact that I had to repeat my IELTS last time is one of the proofs hehe But I just feel like looking back at how I get to speak in English, (though not really fluently, just enough to be able to have a conversation with other people) given the fact that I am such a kampung girl and English is undoubtedly something very, very foreign to me. My family speak full Malay at home. My dad speaks Perak dialect in his hometown, while my mum speaks Javanese with her family. So maybe for the sake of simplicity, all of us have been using standard Malay as our first language despite living in Terenggan